preskoči na sadržaj

Osnovna škola SPINUT

 

Fadila Zoranić

Stručni suradnik pedagog - savjetnik

fadila.zoranic@skole.hr

fadila.zoranic@gmail.com

 

LS STEM OUT OF THE BOX
Authors: Matea Biliškov, primary teacher
               Fadila Zoranić, pedagogue
https://carnet-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/fadila_zoranic_skole_hr/EVM3B88R0F1FlawMlcjgbsEB92tT7zWIFlFCRBzsZOpsCw?e=3DyAXa

STEM bootcamp: Teaching in digital age

Autor: Fadila Zoranić

Teaching in digital age Fadila Zoranić scenario.pdf

Magnetic car

 

 

Material (For each car):

  • Paper box
  • 2 wooden sticks
  • 2 straws
  • 4 plastic plugs
  • magnet 

 

Motivation:

In the story, which is the result of the joint work of the partners in the eTwinning project, the girl Ana traveled to the solar system. Suddenly she runs out of fuel in the car. How to start a car without fuel? Hm….

Ana solved the problem quickly!

 

Procedure:

She remembered the experiments they had at school, where they played and experimented with magnets. Magnets have two poles. When the same poles meet, the magnets repel each other. And when the sexes are opposite they attract. At school, Ana learned that some materials are attracted to magnets (metal) and some are not (paper, wood). With Ana, my classmates also learned the properties of a magnet, how to use a magnet, so they made their own cars. We made a design and students made cars out of paper boxes. We glued straws to the box and threaded wooden sticks through them. We made wheels out of plastic plugs and glued them to the sticks. We glued the magnet to the front end of the box. We held another magnet in our hands. when we brought it closer to the magnet on the car, the car started moving. the students could see how the magnet attracted the car or repelled it, depending on how we turned the magnet.

What did students learned?

In this project, we learned about the magnetic field in the field of science. We learned length measurements in mathematics.

 

Baloon Car 

Material (For each car):

  • plastic Bottle 
  • 2 wooden sticks
  • 2 straws
  • 4 plastic plugs
  • baloon

When we inflate the balloon, it retains the potential energy in the form of streched rubber and compressed air inside. When we release a balloon into the air, this energy is converted into kinetic energy- the energy of movement- balloon flies around the room. Some of the enrgy is also converted into heat due to friction. According to the law of conservation of energy, the total amount of energy is preserved. Energy never „disappears“- it just changes into another form.

Kada napušemo balon, on pohranjuje potencijalnu energiju u obliku rastegnute gume i komprimiranog zraka unutra. Kada pustimo balon u zrak, ova energija se pretvara u kinetičku energiju - energiju kretanja - balon leti po prostoriji. Dio energije se također pretvara u toplinu zbog trenja. Prema zakonu održanja energije, ukupna količina energije je očuvana. Energija nikada ne "nestaje" - samo se mijenja u drugi oblik.

Robotic hand

   

Položiti ruku na karton i s olovkom pažljivo, uz rub nacrtati obris ruke. Izrezati. Napraviti obrise falangi, kako bi uočili lakše područja gdje se savijaju prsti. Slamke izrezati na manje djelove, tako da vodimo računa o veličini falangi. Može se koristiti za svaki prst druga boja slamke, kako bi bilo uočljivije koji prst se pomiče. Sa ljepljivom trakom lijepiti komad po komad slamke po redu, na svih pet prstiju. Nakon toga, najduže dijelove zalijepiti na dlan. Na vrhu prsta sa silikonom zalijepiti končić a nakon toga pažljivo ga provući kroz ostale djelove prsta i pripadajući dio na dlanu.  Kad smo napravili za svih pet prstiju, ruka je gotova!

Učenici povlače pojedinačan končić i promatraju kako pokreće taj prst. Eksperimentiraju s pokretanjem prstiju te nakon toga dva učenika pokušavaju svoje ruke približiti tako da se rukuju sa robotskim rukama. Ruka može uhvatiti i neki lagani predmet koji ste pripremili.

Ljudska ruka ima pet prstiju, svaki s više zglobova. Zglobovima upravljaju mišići i tetive - mišići povlače tetive, koje povlače zglobove. U ovoj aktivnosti učimo kako svi različiti dijelovi naših ruku rade zajedno. Naše ruke su nevjerojatne! Ljudska ruka ima toliko različitih zglobova, što je čini vrlo fleksibilnom i lako prilagodljivom za obavljanje različitih zadataka.

Učenici također uče inženjerske vještine dok svladavaju dizajn i izvođenje svojih kreacija u potpuno funkcionalne modele ruke. 

  

 

Teleskop

 

Potreban materijal:

Role toalet papira, papira za ruke, pringles i slično

Tempera boje ili kolaž u boji

Stikers

Leća 

1.Za motivaciju razgovor o najvećem teleskopu na zemlji i svemiru (Svemirski teleskop James Webb)

2. Promatranje okoliša škole na školskom igralištu (u suradnji sa Zajednicom tehničke kulture posudila sam teleskop)

3. Naredni dan, u razredu izrađujemo od materijala za recikliranje teleskop, učenici ukrašavaju kolažem u boji. 

Izrada teleskopa može potiče djecu da pitaju, zamišljaju, planiraju, stvaraju, poboljšavaju. Potiče djecu da stvaraju i istražuju svoje prirodno okruženje. Pruža priliku za bogatu raspravu i otkrivanje dok se djeca pitaju kako? Zašto? Što ako? Pitam se..  

Što su učenici naučili?
Dobili su priliku za učenje o svemiru, astronomiji i zemlji oko njih. Postoje različite vrste teleskopa, funkcija teleskopa  i važnost teleskopa u astronomiji

 

Aquaponic 

  

Potrebno je osigurati:

4 plastične boce od vode (5 litara i više) - za rad u 4 skupine

Skalpel

Odvijač

Konopčić

Zemlja

Biljke za sađenje

Voda

Plastične biljke

Kamenčići u boji, staklene kugle i sl

Ribice

Bocu vode potrebno je prerezati (na gornjem dijelu, otprilike dva prsta niže od područja gdje se boca počinje sužavati). U donji dio poredati za ukras razne kamenčiće, staklene kugle, plastične biljke (sve što želimo da izgleda kao akvarij) Ako imate uvjeta u razredu, u ovaj dio možete staviti zlatne ribice i tako dobiti razredni akvarij, koji ćete zajedno s učenicima održavati. Mi smo koristili plastične ukrase (ribice, vilin konjic, ovisno o tome što djeca imaju). Uliti vodu. Na gornjem dijelu je poklopac, koji je potrebno probušiti, kako bi kroz njega prošao konopčić. Lakše će biti ako odvrnete čep, pa kad obavite bušenje i provlačenje konopčića, vezivanje čvora s unutarnje strane čepa, zatvorite bocu u taj dio okrenut, kao ljevak uložite u dno boce koje ste prethodno pripremili. U gornji dio staviti zemlju i zasaditi biljku po želji. Mi smo zasadili sukulente jer smo aktivnost radili zimi. Savjetujemo da zasadite jagode mjesečarke koje će davati plod ili neko začinsko bilje.
Potrebno je redovito održavati donji dio, posebice  ako imate ribice u akvariju

 

Rocket

 

  

POtrebno: Razni reciklirani materijal: papirnate kutije, plastični čepovi… Ljepljiva traka, silikonsko ljepilo

Nakon aktivnosti u projektu u kojima smo gledali dokumentarni film o raketama, NASA program, lansiranje raketa u svemir, učenici su od različitom materijala radili u skupinama rakete
Odvojili su materijale koje žele koristiti i uz mentora kreirali ideje kako žele da raketa izgleda. 

Učenici su istraživali koje elemente će koristiti i metodom pokušaj pogreška eliminirali one za koje su ustanovili da ih ne mogu npr. stavljati na vrh jer su preteški pa raketa ne može stajati samostalno. Svaka skupina je htjela da njihova raketa bude najviše ali su da bi došli do tog cilja trebali testirati gdje staviti lakše a gdje teže predmete koje su koristili

Robot 

  

 

Razni reciklirani materijal: papirnate kutije, plastični čepovi, zatvarači, žarulje, vijci, žice, stiropor….

Ljepljiva traka, silikonsko ljepilo

Kao dio eTwinning projekta, upoznali smo se s robotima koje je potrebno programirati. Mi smo vježbali kretanje u labirintu/mreži koje smo izradili u holu škole i u učionici a na webinaru smo vidjeli robote koji koriste naši partneri u projektu. To je bila motivacija da mi napravimo naše robote. Radili su u skupinama, od ponuđenih materijala su odabrali one koje su koristili za izradu svojih robota. Zadatak je bio da je robot samostoječi i da koriste što više različitih materijala

Istraživali su statiku, što je bilo jako zabavno. Samostalno su istražili koji predmeti se mogu koristiti za bazu a koje za elemdijelove robota

Magična kugla 

 

Staklenka za svakog učenika

Figurice životinja, biljaka i sl. od gume

Destilirana voda

Gliter u prahu

Glicerin

Silikonsko ljepilo

Glinamol

Kako bi dio razrednog okruženja (aquapark) prenijeli u kuću, izradili smo magične kugle. Učenici su na poklopcu, s unutarnje strane stavili kuglicu od glinamola, koju su zalijepili za poklopac. Na glinamol su zalijepili figurice po želji, koje su donijeli iz kuće, uz pomoć učitelja.

U staklenku uliti destiliranu vodu, dodati 2 žličice glicerina i ubaciti malo glitera u boji. Pažljivo uroniti zalijepljene figurice na poklopcu te zavrnuti poklopac. Rub zalijepiti sa silikonskim lijepilom. Kugla je gotova! Protresite i vidite što će se dogoditi

Pokušali smo u vodu ubaciti i druge materijale te vidjeti kako će se ponašati u vodi. Tako smo npr. stavili mini kuglice u boji od striropora. Na žalost, kuglice od stiropora su cijelo vrijeme bile uz vrh poklopca pa smo doznali da je to zbog toga što sadrže zrak. 

Most

3 rebrasta papira papira/karton/drugi materijal po izboru

Lego kocke za „obalu“ ili drugi materijal

Različiti materijali za testiranje izdržljivosti pojedinih mostova (novčići, lego likovi, životinje….)

 

Uvodni dio film s youtube kanala koji pokazuje promet na različitim mostovima, prometne gužve (ili fotografije)

Cilj je da učenici kroz vođeni razgovor uoče različite vrste mostova, da podnose veliki teret.

O čemu ovisi koliko most može izdržati težine automobila, putnika? Izradila sam od kartona tri različite vrste mostova a učenici su napravili obale od lego kocki. Stavili smo mostove preko prepreke (voda, kanjon, gradski kvart i sl.)

Nakon ove aktivnosti učenici izrađuju svoje mostove, trude se da budu što izdržljiviji, isprobavaju i ponovno testiraju prototip, usavršavaju verziju mosta i obrazlažu svoja rješenja

Učenici stavljaju životinje (novčiće, sloj na sloj i sl) i zaključuju koji je most najizdržljiviji. 

 

Tri praščića - sigurni dom

Ponovili smo priču Tri praščića koju smo radili ranije (pjesmica na youtube) te pogledali film o razornom djelovanju uragana i potresa. Razgovarali smo o činjenici da su mnoge kuće ipak ostale neoštećene i zaključili da je razlog način kako je sagrađena. Došli smo do pojma "statika" koji smo već susretali u gradnji, aktivnost Toranj. 
Zadatak za ovu aktivnost bio je izgraditi kućicu za praščiće. Jedini uvjet je da bude stabilna., veličina i izgled nisu važni, materijal ne moraju iskoristiti, mogu s njim raditi što žele (dijeliti na djelove i sl.). Radili su u paru a svaki je par dobio jednak materijal za gradnju:: čačkalice, drveni štapići za ražanj, drveni štapići od sladoled i žele kocke (za sastavljanje). Na stolu je bilo još materijala koji su učenici smjeli koristiti (neki su iskoristili tu mogućnost kad su isprobali svoje ideje od dodijeljenog materijala). 
Cilj je napraviti što stabilniju kuću, koja se neće moći otpuhati kao u priči Tri praščića. 

Učenici su nailazili na poteškoće jersu žele kocke bile teške a oni su htjeli velike kuće. Korigirali su ideje, gledali i "krali" ideje od drugih. U predviđeno vrijeme sagradili su 6 kućica. Iznenađenje i veselje su nastupili kad sam donijela ventilator te, kao u priči testirala kuće i njihovu stabilnost. Tri kućice su prošle test i nisu se srušile. Dogovorili smo se kako ćemo drugi put ponovno graditi ali od materijala koje će donijeti i koristiti.

Zaključak: One kuće, koje će snaga ventilatora (1-2-3) otpuhati, učenici mogu doraditi i dodati još elemenata za koje smatraju da će pomoći stabilnosti kuće


CMS za škole logo
Osnovna škola SPINUT / Teslina 12, HR-21000 Split / os-spinut-st.skole.hr / ured@os-spinut-st.skole.hr
preskoči na navigaciju